Çankırı http://www.booked.net/
+23°C

Haberler

ÇANKIRI TİCARET VE SANAYİ ODASI VE ÇANKIRI MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ PYK (PROTOKOL YÜRÜTME KURULU) BAŞKANI HAYRETTİN ÇELİKTEN MESLEK LİSESİ SEÇİMİ VE ÖNEMİ HK.BASIN AÇIKLAMASI

  • 25.07.2020
  • ctso

 

MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİME GEREKEN ÖNEM VERİLMELİDİR.

Çankırı Ticaret ve Sanayi Odası  ve Çankırı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi PYK (Protokol Yürütme Kurulu ) Başkanı Hayrettin ÇELİKTEN basın açıklaması yaptı.

Çelikten Türkiye’de mesleki eğitime devam eden öğrencilerin orta öğretim öğrencilerinin yaklaşık % 35 ini oluşturduğunu, Orta öğretim de yaklaşık 2 milyon öğrencinin mesleki eğitim aldıklarını ifade etti. Yıllara göre farklılık gösterse de mesleki eğitimden her yıl yaklaşık 350 bin öğrencinin  mezun olduğunu ifade etti.

Geleceğin Türkiyesi ve Covid 19 süreci neticesinde % 35 oranının daha yükseltilmesinin önemli olacağını belirterek herkesin neden mesleki eğitim diye düşünmesinin zamanının geldiğini belirtti. 

Çelikten daha sonra Neden Meslekî Eğitim sorusunun kısa bir özetini çıkarttı.

Çelikten’e göre Meslekî ve teknik eğitim sosyal ve ekonomik sektörler ile iş birliği içinde ulusal ve uluslararası meslekî yeterliliğe, meslek ahlâkına ve meslekî değerlere sahip, yenilikçi, gi­rişimci, üretken, ekonomiye değer katan ehil iş gücü ye­tiştirmeyi amaçlayan bir eğitim modelinin olduğunu ifade etti.  

Ayrıca Meslekî ve teknik eğitim ile bireylerin ilgi, yetenek ve mizaçları doğrultusunda uygun öğrenme fırsatlarının sunulduğu, iş ve meslek ahlakını merkeze alan yenilikçi, istihdama hazırlayan, iktisadi ve sosyal sektörlerin ihtiyaçlarına göre geliştirilen ve paydaş­larla iş birliği içinde sürekli yenilenen bir meslekî ve teknik eğitim sisteminin geliştirilmesinin ülke ekonomisine olumlu yönde katkı sağlayacağını belirtti.

 Ülkemizin hedefleri ile uyumlu bir sistem oluşturulması için mes­lekî ve teknik eğitime yönelik var olan toplumsal algının değiştirilmesini hedeflediklerini bunun içinde öğrencilerin meslekî ilgi ve yeteneklerini tespit eden ve çocuklar ile ailelerini bu doğrultuda yönlen­diren, akademik ders yoğunluğunun azaltıldığı, meslekî ders içeriklerinin güncellendiği, öğretmenlerin iş başında eğitim olanaklarının artırıldığı, ulusal ve uluslararası sektör ve kamu finansal kaynaklarının kullanımı yoluyla okulların alt yapı ve donanımının hızla değişen ve gelişen teknolojiyle uyumlu hale getirildiği, mezunlarına istihdamda öncelik sağlayan ve farklı ücret politikalarının uygulandığı, sektörün meslekî ve teknik eğitim süreçlerinde daha fazla yer aldığı, sektör lider­leri ile iş birliği imkânlarının artırıldığı, ulusal ve uluslararası düzeyde sektörel iş birliği protokolleri ve iyi uygulama mode­li olabilecek projelerin hayata geçirildiği, mezunlarının kendi alanlarında yükseköğretime geçişlerini sağlayacak bütünle­şik bir yapının kurulmasının sağlatılması yönünde , Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Ticaret ve Sanayi Odası, Ticaret Borsası ve TOBB Teknoloji üniversitesi işbirliği ile başta ilimizdeki Çankırı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi olmak üzere tüm proje kapsamındaki Mesleki ve Teknik Okulların bu kapsamda ele alınarak güçlendirilmesi yönünde çalışmalarım yapıldığını 2020-2021 Eğitim öğretim yılında da bu çalışmalar devam edileceğini bu yönde planlamaların devam ettiğini sözlerine ekledi.   

Meslekî ve Teknik Eğitimin Öncelikleri

Bu doğrultuda Mesleki ve Teknik Eğitim güçlendirilmesi noktasında yapmayı düşündükleri işleri de şu şekilde sıraladı.

  • Sektörün ihtiyaç duyduğu alanlarda nitelikli iş gücünün yetiştirmesine destek vermek.
  • Meslekî ve teknik eğitimi katılımcı bir anlayışla yönetilebilmesi için destekler vermek.
  • Mezunların üretime katılacak şekilde yerleştirilmesi yönünde okul ve sektörle işbirliğini sağlamak,
  • Meslekî ve teknik eğitim sistemini sürekli geliştirmek ve kalitesini yükseltmek. 
  • İş piyasasının ihtiyaçlarına göre modüler öğretim programlarının güncellenmesi noktasında işbirliği içinde bulunmak.                          
  • Ekonomide verimlilik ve rekabet gücünün artırılma­sı için eğitimin sosyal ve sektörel entegrasyonunu sağlamak,             
  • Bireylere bir mesleğin gerektirdiği bilgi ve becerilerin yanı sıra değişime uyum sağlaması için ihtiyaç duyu­lan yetkinlikleri kazandırma amaçlı eğitim içeriklerinin kazandırılması noktasında destekler vermek.
  • Dijitalleşme süreciyle birlikte belirli alanlarda bireyle­re bilgi ve iletişim teknolojilerinde temel yetkinliklerin yanı sıra üst düzey becerilerin kazandırılması noktasında eğitim içerikli faaliyetlere destek vermek, 
  • Öğrencileri millî kültürümüzün temeli olan ahilik anlayışıy­la ve bu anlayışa özgü iş ahlakı değerleriyle yetiştirmesi konusunda rehberlik yapmak.
  • Meslekî ve teknik eğitim ile insan odaklı kalkınmanın sağlanmasında etkin yer almak,
  • Sektörün dijital dönüşümü çerçevesinde yeni iş alan­larının oluşturulması ve istihdamın artırılmasında rol oynayan girişimcilik anlayışının kazandırılması. Gibi konularda sektör olarak her zaman destek vermeye hazır olduklarını ifade etti.

Neden Örgün Meslekî ve Teknik Eğitim Okulları Tercih Edilmeli

Bu sorunun cevabının önemli olduğunu vurgulayan Çelikten özellikle Mesleki Eğitim hem pahalı hemde sektöre can suyu olabilecek bir yapıya sahip olduğundan üzerinde durulması gereken bir süreç olduğunu belirterek neden örgün “MESLEKİ EĞİTİM”in tercih edilmesinin gerektiğini şu şekilde ifade etti.

 

  
1. Meslekî ve Teknik Anadolu Liselerinde 53 alanda ve bu alanlar altındaki 205 dalda öğretim programı uygulanmaktadır.
2. Meslekî Eğitim Merkezlerinde 27 alanda ve bu alanlar altındaki 142 dalda öğretim programı uygulanmaktadır.
3. Anadolu Meslek Programında, bir mesleğe yönelik bilgi ve becerilerin yanında genel bilgi dersleri yer almaktadır.
4. Anadolu Teknik Programında ise bir mesleğe yönelik bilgi ve becerilerin yanında matematik, fizik, kimya ve bi­yoloji dersleri 4 yıl boyunca ağırlıklı olarak verilmektedir.
5. Her iki programda da 10. sınıfta meslekî alan eğitimi, 11. ve 12. sınıfta meslek alanına bağlı olarak dal eğitimi verilmektedir.
6. Anadolu Meslek Programlarına sınavsız geçiş ve ma­halli yerleştirme ile kayıt yapılmaktadır. 
7. Anadolu Teknik Programına merkezi sınav ile yerleş­tirme yapılmaktadır.

Bu okul mezunlarına nasıl haklar verilmektedir. 

1.       Mezun olduklarında teknisyenlik unvanı kazanırlar.

2.       Ayrıca mezun olan öğrencilerimiz; aldığı ve başardığı modülleri, dersleri ve kredileri gösteren belge ve yurt dışı iş başvurularında, eğitim sertifikalarını ve diplomalarını sunma ve açıklama konusunda yardımcı olan EUROPASS Sertifika Eklerine sahip olurlar.

3.       Kamu kurum ve kuruluşlarında branşlarında görev alan mezunları, genel lise mezunlarına göre bir üste derece ile başlarlar,

4.       Öğretim süresi dört yıl olan meslekî ve teknik orta öğretim kurumlarını bitirenlere 3308 sayılı kanuna göre Ustalık Belgesinin yetki ve sorumluluklarına sahip İŞ YERİ AÇMA BELGESİ verilir. 

5.       Meslekî ve teknik öğretim yapan okullarda eğitim görenler okul ve işyerlerinde iş eğitimi almış olmaları sebebiyle mesleğe yatkın olurlar ve meslek değiştirmek istemeleri halinde yeni mesleğe çok kısa zamanda intibak edebilirler.

6.       Eğitimleri süresince iş hayatını yakından tanıyacaklarından kendi işyerlerini kurup çalıştırabilirler.

Sayısı yüzbinleri geçen lisans mezunlarının işsiz olması, işverenlerin ise meslek lisesi mezunlarını tercih etmesi mesleki ve teknik eğitim kurumlarının önemini açıkça ortaya koymaktadır.

 

 

Pandemi Sürecinde Mesleki Eğitim bir hızır gibi yetişti ...

Çelikten son olarak  Pandemi sürecinde Mesleki ve Teknik Eğitim okullarının canla başla sürece katkı sağlaması ile ne kadar önemli okullar olduklarını  tüm bu kazanımların ötesinde Türkiye’de Covid-19 pandemisi ile mücadelede önemli bir aktör olarak ortaya çıktığını sözlerine ekledi.

Eğitim Covid-19 pandemisinin neden olduğu olumsuzluklardan en fazla etkilenen alanlardan birisi olmasına karşın Covid-19 salgını ile mücadele günlerinde mesleki eğitim, acil ihtiyaç duyulan başta tıbbi ve medikal ürünlerin üretilmesine ve dolayısıyla kolayca erişilmesine çok önemli katkı sağlamıştır.

Canla başla çalışan okullar arasında Çankırı Mesleki ve Teknik Anadolu lisesini de  katabiliriz, bu süreçte özellikle ilimizdeki dezenfektan ihtiyacı bu süreçte okulumuz tarafından karşılanmıştır.

Tüm resmi ve özel okulların temizlik malzemeleri ve dezenfektan ihtiyacını karşılamaya öncelik verilmiştir.

Son olarak özellikle  ilimizde sanayinin son yıllarda gelişme göstermesi ile ara eleman (teknisyen) ihtiyacı oldukça ihtiyaç hali almış olup, önümüzdeki yıllarda artarak devam edeceği görülmektedir bu da dikkate alınarak Meslek seçimin önemli olduğunu bu konuda velilerimizin ve sevgili öğrencilerimizin dikkatli olmalarını isteyen Çelikten Türkiyenin geleceğinin Mesleki Eğitimde olduğunun unutulmamasının gerektiğini, iyi meslek adamlarına ihtiyaç duyduklarını belirterek sözlerine son verdi.  

ÇANKIRI TİCARET VE SANAYİ ODASI VE ÇANKIRI MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ PYK (PROTOKOL YÜRÜTME KURULU) BAŞKANI HAYRETTİN ÇELİKTEN MESLEK LİSESİ SEÇİMİ VE ÖNEMİ  HK.BASIN AÇIKLAMASI
ÇANKIRI TİCARET VE SANAYİ ODASI VE ÇANKIRI MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ PYK (PROTOKOL YÜRÜTME KURULU) BAŞKANI HAYRETTİN ÇELİKTEN MESLEK LİSESİ SEÇİMİ VE ÖNEMİ  HK.BASIN AÇIKLAMASI
Çankırı Ticaret ve Sanayi Odası © | Tüm Hakları Saklıdır | 2017